Co to jest identyfikacja wizualna?
Identyfikacja wizualna to narzędzie służące do promowania marki i kreowania wizerunku firmy na rynku. Jest to nic innego jak tworzenie spójnego wizerunku firmy i prezentowanie go potencjalnym odbiorcom.
Na identyfikację wizualną firmy składa się kilka ważnych i zależnych od siebie elementów:
- nazwa;
- logotyp;
- krój pisma (czcionka);
- kolorystyka;
- styl;
- strona internetowa.
Wszystkie te komponenty możemy przyrównać do rozdziałów, wchodzących w skład jednej powieści, tj. identyfikacji wizualnej firmy. Istotna jest wspomniana już tutaj spójność, bez niej efekt będzie niekompletny. Wszystkie części składowe muszą współgrać ze sobą – jeśli kolorystyka wizytówki będzie odbiegać od banneru reklamowego umiejscowionego przed miastem, istnieje ryzyko, że Twoja firma nie zapadnie w pamięć Klienta odpowiednio głęboko.
Dlaczego powinieneś stworzyć własną identyfikację wizualną swojej firmy?
Jednolity wizerunek firmy wyróżnia ją spośród konkurencji i wzmacnia jej pozycję na rynku. Nie wiemy, gdzie potencjalny Klient spotyka się z naszymi produktami, dlatego opłaca się zadbać, by takich miejsc było jak najwięcej.
Nośnikami identyfikacji mogą być:
- wizytówka;
- ulotka informacyjna;
- papier firmowy;
- oznakowanie gadżetów reklamowych;
- oznakowanie odzieży firmowej;
- oznakowanie służbowych samochodów;
- oznakowanie budynku siedziby firmy tj. szyld, kaseton, witryna;
- strona internetowa.
Ciekawym przykładem realizacji identyfikacji wizualnej mogą być sieciowe sklepy odzieżowe. Wiele z nich ma swoje placówki rozrzucone po całym kraju lub po całej Europie. Firma dba o to, by wnętrze sklepu było podobne do wystroju placówki w innym miejscu. Pracownicy noszą takie same kolorystycznie dopasowane stroje, na których umieszczone jest logo firmy. Wchodząc do sklepu sieci H&M możesz zapomnieć, czy jesteś w Krakowie czy w Kielcach ;).
Identyfikacja jest ważna, ponieważ niejako pośrednio, podświadomie wpływa na odbiorcę. Jednolity wizerunek wzmacnia pozytywny odbiór danej marki, co skutkuje tym, że Klient częściej wraca.